Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Opowieść o skromnym szewcu, czyli historia marki Timberland

Dziś markę Timberland znają niemalże wszyscy, a z jej produktów chętnie korzystają miliony ludzi na całym świecie. Nie każdy jednak wie, że korzeni tego amerykańskiego przedsiębiorstwa należy doszukiwać się na początku XX wieku, kiedy to Nathan Swartz rozpoczął pracę na etacie jako czeladnik w bostońskiej fabryce obuwia. To wydarzenie dało początek jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku obuwniczym. W tym artykule przyjrzymy się, jak skromny szewc został skutecznym przedsiębiorcą.

Kariera krok po kroku

Ze wstępu niniejszego tekstu wiemy już, że Nathan Swartz przeszedł długą drogę zanim został cenionym przedsiębiorcą. Swoja karierę zaczynał jako pracownik fizyczny. Jednak rok 1952 roku okazał się dla niego kamieniem milowym. Wówczas Nathan Swartz wykupił połowę udziałów w fabryce The Abington Shoe Company, w której przez wiele lat pełnił funkcję czeladnika. Trzy lata później bostoński szewc został nabywcą pozostałej części udziałów, więc stał się jednym właścicielem zakładu, co pozwoliło mu zająć się produkcją obuwia na szerszą skalę.

Wodoszczelne buty

W 1965 roku w głowie Nathana Swartza zakwitł pomysł zaprojektowania i stworzenia nieprzemakalnych butów, które doskonale mogłyby sobie poradzić ze zmiennymi warunkami atmosferycznymi, których nie brakuje w okresie jesienno-zimowym. Projekt wymagał jednak odpowiedniego zaplecza technologicznego, którym początkowo Swartz nie dysponował. Od pojawienia się pomysłu do powstania gotowego produktu minęło zatem osiem lat. Nieprzemakalne obuwie w końcu ujrzało światło dzienne w 1973 roku.

Technologie Swartzów

Warto wspomnieć o tym, że Nathan współpracował ze swoimi synami. Panowie razem tworzyli technologie, które usprawniały proces produkcji oraz zmniejszało jego koszty. Jednym z najważniejszych odkryć Swartzów było wynalezienie maszyny, dzięki której mogli wtłaczać cholewkę w podeszwę, a następnie łączyć obie części buta przy pomocy solidnych szwów.

Żółty – legenda oferty Timberland

Pierwsze wodoszczelne obuwie zyskało miano „Żółtego” oraz „Drwala” i szybko zdobyło uznanie na rynku. Dziś buty te można znaleźć w ofercie Timberland jako Timberland Premium Inch.

Rozwój firmy

Spektakularny sukces „Żółtego” w połączeniu z umiejętnościami menadżerskimi zarządzających przedsiębiorstwem, firma Timberland mogła zacząć się dynamicznie rozwijać. W roku premiery pierwszego w pełni wodoszczelnego modelu firma rozszerzyła swoją działalność na skalę międzynarodową, co pozwoliło jej docierać do znacznie większej liczby nowych klientów, zainteresowanych kupnem solidnego obuwia. Z czasem w ofercie marki Timberland można było znaleźć nie tylko buty, ale również ubrania dla kobiet i mężczyzn, a także szeroką paletę rozmaitych akcesoriów.

Timberland a świat mody

W latach 80. i 90. XX wieku Timberlandy stały się bardzo modne wśród przedstawicieli środowiska hip-hopowego. Solidne obuwie sygnowane drzewkiem nosili jednak nie tylko raperzy, ale również dilerzy narkotykowi. Później przyszedł czas, by popularnym modelem obuwia zainteresował się też świat mody. W 2002 roku światło dzienne ujrzała pewna wariacja na temat oryginalnej wersji w postaci Timberlandów na szpilkach. Projekt ten utworzyła marka Manolo Blahnik, dostarczająca szpilki między innymi bohaterkom serialu „Seks w wielkim mieście”. Co ciekawe, w modelu tym w swoich teledyskach wystąpiły dwie gwiazdy muzyczne – Beyonce („Bonnie & Clyde) i Jennifer Lopez („Jenny From The Block”).

Ekologia i akcje charytatywne

Timberland słynie ze swojego zainteresowania działalnością ekologiczną oraz charytatywną. Założona przez Nathana Swartza firma jako pierwsza na świecie zaczęła współpracować z Green Rubber, przedsiębiorstwem trudniącym się recyklingiem opon samochodowych. Pozyskane w ten sposób materiały Timberland używa w produkcji podeszw swojego obuwia. Jeśli chodzi o działalność charytatywną, jedną z najgłośniejszych akcji jest ta, w której Timberland wypuściła limitowana kolekcję ubrań, a cały zysk z ich sprzedaży podarowała mieszkańcom Darfuru.

Działalność ekologiczna i charytatywna

Zapewne nie każdy o tym wie, że firma Timberland do produkcji używa materiałów pochodzących z recyklingu oraz upraw ekologicznych. Krokiem milowym w działaniach proekologicznych było nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwem Green Rubber, trudniącym się recyklingiem opon samochodowych. Ponadto marka wielokrotnie uczestniczyła w akcjach na rzecz potrzebujących. Za przykład może tutaj posłużyć sprzedaż specjalnej linii ubrań i przekazanie pieniędzy ze sprzedaży mieszkańcom Darfuru.

Timberland w dzisiejszych czasach

Po dziś dzień marka Timberland wierna jest założeniom, jakie towarzyszyły jej powstawaniu. Amerykański producent dokłada wszelkich starań, by oferowane przez niego produkty charakteryzowały się niezaprzeczalną jakości wybranych materiałów oraz solidnością wykonania. Na rynku polskim Timberland pojawiło się w 2002 roku.

Źródło zdjęć: https://www.dickssportinggoods.com/p/timberland-mens-icon-6-waterproof-400g-boots-16tldmcn6prmmwht4fbo/16tldmcn6prmmwht4fbo