Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Nike Air Presto na przestrzeni lat – przegląd modeli

Ostatnio na łamach naszego bloga omawialiśmy historię biegowego modelu Nike Air Presto, który debiutował na sklepowych półkach w 2000 roku. Projekt odznaczał się minimalistycznym designem oraz innowacyjnymi technologiami, których zadaniem było maksymalizowanie komfortu i bezpieczeństwa użytkownika w czasie treningu. Z czasem oregońscy designerzy zaczęli modyfikować ten model pod względem wyglądu i stosowanych materiałów, w wyniku czego powstał szereg zupełnie nowych produktów.

Presto Escape (2001)

W tym modelu charakterystyczna klatka została nieco przesunięto do przodu, a jej ułożenie było asymetryczne. Projektanci zdecydowali się też na pogrubienie kołnierza z językiem. Sylwetkę postawiono na masywniejszej w porównaniu z pierwowzorem podeszwie środkowej.

Presto Gym (2001)

W butach Presto Gym znów pojawiła się nieco mniejsza klatka i system wiązania ze sznurówkami. Sylwetkę pozbawiono plastikowego elementu w obszarze pięty. W zamian zastosowano wzmocnienie po zewnętrznej stronie buta. Cholewkę zestawiono z masywną podeszwą środkową.

Presto Faze (2001)

W tym samym roku co Presto Gym do sklepów trafił też model Presto Faze, który miał klatkę wokół cholewki, wobec czego sylwetkę pozbawiono standardowego systemu wiązania.

Presto Cage (2001)

W tym samym roku Nike wypuściło model Presto Cage, którego charakterystycznymi elementami były: wysoki język i klatka dookoła cholewki. Wiele osób traktuje ten model jako najwygodniejszy z całej serii.

Presto Tremble (2002)

Buty z największą klatką w historii całej serii. Charakterystyczny element pokrywał znaczną część cholewki, dlatego w tym przypadku również zrezygnowana z systemu wiązania. W ramach ciekawostki warto dodać, ze w podeszwie umieszczono okienko z widocznym systemem amortyzacji, co stanowi nawiązanie do kultowej linii Air Max, zapoczątkowanej przez Tinkera Hatfielda w 1987 roku.

Presto Chanjo (2002)

Presto Chanjo to model pozbawiony klatki i systemu wiązania. Charakterystycznym elementem projektu było przeszycie na środku toeboxa.

Presto Zip (2002)

Jak łatwo się domyślić, cholewkę butów Presto Zip wyposażono w zamek błyskawiczny.

Presto Glide (2003)

W tym projekcie designerzy postanowili dołożyć dwa dodatkowe panele na bocznej części buta.

Presto World (2003)

Oregońscy projektanci zaszaleli nieco w kwestii rozwiązań konstrukcyjnych, co skutkowało zastosowaniem uchwytu na zapiętce, stabilizatora pięty, charakterystycznych paneli oraz specjalnych uchwytów sznurówek, mających uzupełniać system wiązania.

Presto Foot Tent (2003)

Presto Foot Tent to wariant z dodatkową powłoką nad cholewką. W przypadku tego modelu mamy do czynienia z najmasywniejszą podeszwą w całej serii.

Presto Ultra Flyknit (2016)

Jedno z najnowszych wydań. Zastosowano tutaj innowacyjny materiał Flyknit, który od kilku lat z powodzeniem wykorzystywany jest przez Nike w rozmaitych projektach. Cholewka z flyknitowej przędzy świetnie dopasowuje się do kształtu stopy. Ponadto zaawansowanych technologicznie materiał jest bardzo przewiewny i zapewnia wyjątkowy komfort użytkowania. Co ciekawe, w tym przypadku cholewka sięgała do kostek, co zdecydowanie wyróżnia Presto Ultra Flyknit na tle innych przedstawicieli serii.

Presto Extreme (2016)

Wariant, który powstał z myślą o kobietach i dzieciach. Standardowy system sznurowania został zastąpiony specjalnym paskiem w obszarze śródstopia. Designerzy zdecydowali się na wdrożenie takiego rozwiązania, by zagwarantować optymalną stabilizację stopy w trakcie chodzenia.

Presto Mid Utility (2016)

Męski model z kolekcji jesienno-zimowej. Designerzy postawili na podwyższoną cholewkę, by zapewnić użytkownikowi komfort i ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi.

Presto Fly (2017)

W 2017 roku Nike postanowiło podejść dość rewolucyjnie do serii Presto, zmieniając całkowicie sylwetkę i konstrukcję buta. W Nike Air Presto Fly zrezygnowano z charakterystycznej klatki połączonej z systemem wiązania. Z pierwowzoru zachowano natomiast plastikowy element na pięcie. Wspomnianą klatkę zastąpił system Dynamic Flywire. Cienkie kabelki poprowadzono od oczek na sznurówki do podeszwy. Rozwiązanie znacząco usprawniło dopasowanie buta do stopy. Sylwetkę uatrakcyjniono Swooshem na bocznym panelu.

Źródło zdjęć: https://www.highsnobiety.com/2015/10/02/nike-air-presto-harbor-blue/