Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Nieznane marki butów: Merell

Prawdziwy człowiek nie boi się natury. Wspinaczka, wyprawy w las, campingi – oto najlepszy przepis na prawdziwie amerykański wypoczynek. Randy J. Merrell, świeżo upieczony absolwent szkoły szewskiej, był zapalonym amatorem wspinaczki. Jedynym, czego brakowało mu do bezpiecznego oddawania się swojemu hobby, były idealnie dopasowane buty, które nie zawiodą podczas wypraw. Tak narodził się pomysł na stworzenie marki, którą od początku nazywano najlepszym producentem obuwia outdoorowego. Dziś w serii „Nieznane marki” firma Merrell – członek grupy Wolverine Worldwide, Inc. i niekwestionowany lider wśród producentów odzieży wspinaczkowej.

Każdy biznes zaczyna się od hobby

A wszystko zaczęło się od pojedynczej pary butów kowbojskich. Stworzone na specjalne życzenie klienta, okazały się być przemysłowym strzałem w dziesiątkę. Obuwie szyte na miarę, dopasowane do indywidualnych potrzeb stopy jest jedyną szansą na zachowanie prawidłowej pracy ciała i bezpieczeństwo w terenie. Randy, wyszkolony w rzemiośle ukierunkowanym na produkcję masową, postanowił wykorzystać swoje umiejętności w praktyce, obierając nieco odmienny od planowanego kierunek. Przeniósł się tam, gdzie produkcja nakierowana na potrzeby klientów indywidualnych była niszą – rynek obuwia outdoorowego. Zapotrzebowanie, z jakim spotkał się jego pomysł, przerosło najśmielsze oczekiwania.

Co trzy głowy, to nie jedna

Stworzenie dobrze prosperującej marki to nie tylko kwestia jakości oferowanych produktów. Randy, choć zdolności szewskich odmówić mu nie można, o prowadzeniu własnej firmy wiedział niewiele. Z pomocą przyszedł mu duet marketingowców, dzięki którym marka Merrell nie jest dziś martwym pomysłem, lecz globalną potęgą. Clark Matis, były narciarz olimpijski, oraz John Schweizer od dawna planowali wyjście na rynek z własnym produktem. Ich sportowa ekspertyza i wiedza w zakresie marketingu, w połączeniu z umiejętnościami Merrella okazały się być kombinacją idealną. Dzięki współpracy stworzyli wysokiej klasy obuwie dostępne nie tylko dla bogatszej elity sportu, lecz wszystkich zapalonych amatorów dbających o własny komfort. Każdy z członków trio był niezastąpionym ogniwem tworzącym markę. Wszystkie projekty obuwia były oryginalnymi pomysłami Randy’ego. Clark Matis, eks-sportowiec, połączył swoją technologiczną wiedzę z niesamowitym instynktem marketingowym. John Schwaizer to kombinacja przenikliwej analizy biznesowej i kontaktów we włoskich fabrykach. Razem ukształtowali firmę zdolną dostarczyć klientowi to, co najlepsze.

Innowacja na najwyższym poziomie

Podejście marki Merrell do innowacji jest bardzo proste – zero kompromisów. Połączenie Amerykańskiej technologii z procesami produkcyjnymi rodem z Włoch stworzyło niezawodną kombinację stosowaną w modelach produkowanych po dziś dzień. Pierwszym przełomowym projektem było specjalnie zbudowane podbicie pięty, którego zadaniem było wydłużenie żywotności buta z kilku lat do kilku dekad. Swoją misję spełnił bez zarzutów, nie powinno więc dziwić, że debiutancki model, the Wilderness, jest w dalszym ciągu stałym elementem oferty marki.

Obrócenie projektów w rzeczywistość i pojawienie się na rynku zajęło firmie dwa lata. W 1983 roku, poza pierwszymi butami męskimi, w obiegu pojawiły się pierwsze damskie buty wspinaczkowe bazujące na technologii QForm comfort technology, zaprojektowanej tak, by dopasować obuwie do profilu stopy i unikalnego sposobu poruszania się kobiet.

W 1985 roku odbyła się premiera kolejnego kultowego modelu. Eagle to połączenie butów biegowych z użytkowym charakterem butów terenowych celem stworzenia modelu lżejszego i szybszego od poprzedników. Był to pierwszy z tak innowacyjnych projektów w zasobach Marrell i to on zaznaczył początek ścieżki, którą marka obecnie podąża – łączenie technologii zaczerpniętych z różnych sportów stało się swoistym motywem przewodnim firmy.

Kolejne lata działania to nieustanna praca nad jakością i nowymi technologiami. W 1993 roku do oferty Marrell trafiły pierwsze modele cross-treningowe, kilka lat później pierwsze casualowe buty Jungle Mocs, a w 2006 produkcja poszerzyła się o kolekcję ubrań outdoorowych. Ostatnia dekada to także pojawienie się przeznaczonych do górzystych terenów podeszw Vibram soles, które dziś znajdują się w większości modeli butów Merrell.

Czerpiąc radość z życia

Spójna misja i jasno określone cele są niezastąpionym elementem działań marketingowych, dającym klientowi poczucie troski o jego indywidualne potrzeby. Jednym z głównych haseł marki jest wiara, że nic nie powinno stać na przeszkodzie radości z wypraw na łono natury. „Odłóż więc konsolę, wyłącz telefon i zostaw wymówki na inny dzień. Jest tyle zakątków, w których możesz zostawić swój ślad. Biegaj, skacz, spaceruj. Potknij się i zedrzyj kolana. Jedyne, czego masz być pewien to to, że robisz wszystko, na co masz ochotę. Działaj zgodnie z własną naturą”. Innymi słowy, czerp z życia to, co najlepsze.

Fot.: http://www.merrell.com/US/en/about-us/