Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Chcemy was zabrać w kolejną na łamach naszego bloga podróż w czasie razem z Jordan Brand. Tym razem bierzemy pod lupę model Air Jordan 8, który trafił do sklepów ćwierć wieku temu. Były to buty przegotowane specjalnie z myślą o Michaelu Jordanie na rozegranie sezonu 1992/1993. Stworzone dla gwiazdy NBA obuwie po latach oczywiście przypadło do gustu sneakerheadom i miłośnikom streetwearowych trendów. Poznajmy jego historię!
W momencie premiery „Ósemek” drużynie Chicago Bulls nie szło tak doprze jak w poprzednim sezonie, ale Michael Jordan mógł się pochwalić wieloma indywidualnymi osiągnięciami, takimi siódmy tytuł najlepszego strzelca, najwyższa średnia finałów w historii, wybranie po raz ósmy do udział w All Star Game, nagroda MVP finałów, tytuł lidera NBA w przechwytach oraz tytuł zawodnika miesiąca NBA.
Konstrukcję butów Air Jordan 8 postanowiono oprzeć przede wszystkim na rozwiązaniu określanym jako durabuck. W podeszwie, zarówno pod piętą, jak i w obszarze śródstopia zastosowano system amortyzacji Air. Mudguard wykonano z termoplastycznego poliuretanu. Ciekawostkę designu tego modelu stanowi frotowe logo na jeżyku. Wewnątrz buta umieszczono specjalny kołnierz dla zwiększenia komfortu użytkowania. Rozwiązanie to zaczerpnięto oczywiście z serii Huarache, stworzonej przez Tinkera Hatfielda. Na cholewce uwzględniono też zapięcie na rzepy, które jeszcze bardziej mają usprawniać optymalne dopasowanie cholewki do kształtu i rozmiaru stopy. Na podeszwie nie zastosowano charakterystycznego bieżnika jodełkowego, jednak model odznaczał się wystarczającą przyczepnością do koszykarskiego parkietu. Za minus butów Air Jordan 8 najczęściej uznaje się brak przemyślanego systemu wentylacji, co faktycznie stanowi spore niedociągnięcie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że „Ósemki” były cięższe od swoich poprzedników.
Z naszego artykułu na temat modelu Air Jordan 7 mogliście się dowiedzieć, że w 1992 roku Jordan Brand zdecydowało się stworzyć pierwszą kampanię reklamową z udziałem Królika Bugsa. Stworzenie kampanii kosztowało milion dolarów. Pracowało nad nią 25 rysowników, którym udało się stworzyć ponad 3500 ilustracji. Królik Bugs promował również słynne „Ósemki”. Tym razem wybrał się wraz z Michaelem Jordanem w kosmos.
Wspomnieliśmy już, że AM8 debiutowały tylko w trzech oryginalnych wersjach kolorystycznych: Bulls „Home” aka Bugs Bunny, All-Star „Aqua” oraz Bulls „Playoff”. „Ósemki” wróciły na rynek dopiero w 2003 roku, czyli dekadę od premiery. Następne wariacje na temat pierwowzoru zasiliły ofertę Jordan Brand w 2007 roku. To były ostatnie wydania, jakie trafiły do sklepów przed debiutem modelu Air Jordan XX3. Na rynek wróciła kolorystyka Aqua i Playoff. Co ciekawe, wówczas wypuszczono wersje dla kobiet. Razem projektanci stworzyli osiem kolorystyk.
W 2008 roku opracowano nowe wcielenia AM8, przeznaczone dla Raya Allena i Q-Richa.
Po pięcioletniej przerwie oregońscy designerzy znów postanowili przypomnieć nam o „Ósemkach”, prezentując oryginalne kolorystyki – Playoff i Bugs Bunny oraz zupełnie nowy wariant – Suns.
W 2015 roku Jordan Brand świętował 30 lat istnienia. W tym samym roku „Ósemki” miały swoje 23. Rodziny, a chyba nie trzeba tłumaczyć nikomu, że liczba ta ma szczególne znaczenie dla tej serii koszykarskich kicksów. W 2015 roku sklepowe półki zasilono kolorystykę Three Time’s A Charm, a dodatkowo fanów Jumpana zaskoczono powrotem wersji Aqua i Chrome.
Źródło zdjęć: https://www.capsuletoronto.com/blogs/latest-news/69373253-air-jordan-8-retro-aqua11-27-15