Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Historia modelu Air Jordan 7

W tym roku mija 26 lat od premiery butów Air Jordan 7, czyli jednego z najbardziej rozpoznawalnych projektów, jaki kiedykolwiek pojawił się w ofercie Jordan Brand, sygnowanym nazwiskiem legendy koszykówki. Na łamach naszego bloga przyglądaliśmy już różnym modelom spod szyldu Jumpana, a dziś poświęcimy uwagę właśnie „siódemkom”, stworzonym oczywiście przez nieocenionego Tinkera Hatfielda.

Kilka słów o modelu Air Jordan 7

Oficjalną premierę butów Air Jordan 7 datuje się na przełom 1991 i 1992 roku. W tamtym okresie można je było kupić za 125 dolarów amerykańskich. Warto wspomnieć, że okres ten był znakomity, jeśli chodzi o koszykarskie osiągnięcia Micheala Jordana. W barwach drużyny Chicago Bulls zdobył wtedy swoje drugie mistrzostwo NBA i sięgnął wraz z Dream Team po drugie złoto na igrzyskach olimpijskich w Barcelonie. Jordan imponował wtedy fanom również osiągnięciami indywidualnymi, bowiem po raz szósty został najlepszym strzelcem ligi, a w dodatku wybrano go zawodnikiem miesiąca NBA, MBP sezonu zasadniczego i mistrzem Ameryki.

Model Air Jordan 7 wyróżniał się na tle swoich poprzedników, choć za design modelu również odpowiadał Tinker Hatfield, który na przestrzeni lat zrobił bardzo wiele dla tego modelu. W przypadku „siódemek” Hatfield inspirował się kulturą Afryki Zachodniej. W dodatku czerpał też inspiracje z własnego projektu, czyli butów Nike Air Huarache.

Jak wyglądały Air Jordan 7?

Tinker Hatfield w „siódemkach” postawił na elastyczną i jednocześnie wytrzymałą konstrukcję, która była lżejsza niż w poprzednich modelach sygnowanych słynnym Jumpmanem. Na rynku Air Jordan 7 pojawiały się różne warianty, dlatego można było spotkać się z cholewką wykonaną z zamszu, skóry i nubuku lub z wariantami łączącymi poszczególne materiały. Siódmy model Jordan Brand w dużym stopniu przypominał swojego poprzednika.

Wewnątrz buta umieszczono neoprenową skarpetę, która stanowi bezpośrednie nawiązanie do modelu Air Huarache. Zadaniem tego rozwiązanie było dobre trzymanie stopy i umożliwienie użytkownikowi optymalnego dopasowanie. W tylnej części buta wykorzystano specjalny pasek, który ułatwiał zakładanie i zdejmowanie obuwia wyposażonego w neoprenową skarpetę. Podeszwę środkową w całości wykonana z phylonowej pianki, zabezpieczonej warstwą odpornej na ścieranie i przyczepnej gumy. W podeszwie zastosowano oczywiście system amortyzacji Nike Air. Buty powstały z myślą o zawodnikach grających na pozycji obrońcy i skrzydłowego.

Ciekawostki na temat Air Jordan 7

Air Jordan 7 to pierwszy przedstawiciel kultowej serii bez brandingu Nike. „Siódemki” są też debiutantami, jeśli chodzi o buty z Jordan Brand z neoprenową wyściółką. Wspominaliśmy już, że główną inspiracją Hatfielda tym razem była afrykańska kultura. Wzory z Czarnego Lądu widoczne były na języku, a co najciekawsze, każda para została uatrakcyjniona unikatowym wzorem. Na języku umieszczono też napis „Air Jordan”. Geometryczne wzory w afrykańskich barwach znalazły się również na spodzie podeszwy. W tylnej części Tinker Hatfield umieścil tarczę wojowników z numerem „23”, bo właśnie z takim Michael Jordan występował na koszykarskim parkiecie. Do sklepów trafiło też wydanie z numerem „9”, a to dlatego, że dziewiątka widniała na koszulce Jordana w czasie igrzysk olimpijskich w Barcelonie, gdzie obowiązywał zakaz korzystania z wysokich numerów. Wydanie to, z wiadomych przyczyny, zostało wypuszczone na rynek pod nazwą Olympic.

W wydaniu Bordeaux Michael Jordan pojawił się na planie teledysku Michaela Jacksona. Był to klip do utowru „Jam”. Obu panów uwieczniono na plakatach, na których w znakomity sposób zareklamowano kicksy z oferty Jordan Brand.

Niebanalna kampania reklamowa

Jordan Brand w kampanii reklamowej modelu Air Jordan 7 wykorzystało postać Królika Bugsa. Kampania Hare Jordan kosztowała milion dolarów amerykańskich plus wynagrodzenie dla Michaela Jordana. Specjaliści pracowali nad spotem pół roku. W tym czasie 25 artystów stworzyło ponad 3500 ilustracji i rysunków.

Oryginalne kolorystyki i pierwsze wersje retro

W 1992 roku „siódemki” trafiły na sklepowe półki w pięciu oryginalnych kolorystykach, do grona których zalicza się również wariant Olympic, w którym Jordan występował w szeregach Dream Team na igrzyskach olimpijskich w Barcelonie, skąd przywiózł złoty model. Pozostałe wersje kolorystyczne z tamtego okresu to Hare, Cardinal, Raptors i wspominana już wcześniej wersja Bordeaux.

W 2002 roku pojawiły się pierwsze wydania retro – jedna nowa kolorystyka (French Blue) i jedna oryginalna (Charcoals aka Rapotrs). Cholewkę wariantu French Blue wykonana ze skóry. Na przestrzeni lat „Siódemki” wracały na rynek w rozmaitych wersjach, o czym zapewne opowiemy już w innym wpisie.

Źródło zdjęć: http://unlocked.footlocker.com/blog/2010/11/24/air-jordan-7-retro-premio-bin-23-release-update/