Ciekawostki

Historia marki Puma

Puma jest jednym z najbardziej znanych na świecie producentów butów i odzieży o charakterze sportowym. Marka znana jest szczególnie entuzjastom piłki nożnej i tenisa, choć znają i lubią ją również miłośnicy innych dyscyplin sportowych, a także ludzie po prostu preferujący odzież sportową. Historia firmy jest bardzo ciekawa, ponieważ wiąże się z konfliktem pomiędzy braćmi Dasslerami. Początkowo współpracujący bracia w wyniku sporu zajęli się tworzeniem osobnych interesów, tym samym tworząc dwa popularne do dziś brandy: Puma i adidas.

Bracia w obuwniczym biznesie

Początek marki Puma datowany jest na 1948 rok. Dwóch braci, Rudolf i Adolf Dassler, przez 24 lata zajmowali się prowadzeniem firmy Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Działalność szła im pomyślnie, o czym świadczy fakt posiadania dwóch fabryk i zatrudniania rzeszy pracowników. Przedsiębiorstwo odnosiło sukcesy, a oferowane przez nią produkty były obiektem zainteresowań największych gwiazd sportu, wśród których znajdował się na przykład Jesse Owens, słynny amerykański lekkoatleta.

Niektórzy twierdzą, że bracia Dassler mieli różne spojrzenie na dalszy rozwój firmy. Inni zaś uważają, że powodem sporu były odmienne poglądy polityczne, co było szczególnie widoczne, gdy fabryka została przejęta przez hitlerowców, a w późniejszym czasie przez aliantów. Na spór między braćmi mógł mieć również wpływ konflikt między żoną Adolfa a Rudolfem. Bez względu na to, co doprowadziło do rozstania braci, fakt jest taki, że założyli oni firmy, który do dziś są znane pod różnymi szerokościami geograficznymi. Adolf odpowiedzialny był za założenie marki adidas, natomiast Rudolf założył Pumę.

Skąd wzięła się nazwa marki?

Na początku Rudolf Dassler wziął przykład z brata i nazwał swoją firmę Ruda, tworząc nazwę z pierwszych sylab imienia i nazwiska. Pomysł jednak nie okazał się strzałem w dziesiątkę i Ruda szybko stała się Pumą. Logo przedstawiające pumę w czasie skoku pojawiło się dopiero w 1979 roku.
Pierwsze produkty i walka o znanych sportowców
Pierwszym modelem butów Puma był Super Atom, który ukazał się na rynku w 1948 roku. Były to czarne korki wzbogacone o białe przeszycia. Produkt był sprzedawany nie tylko w Niemczech, lecz także w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii. Rudolf, mając doświadczenie z firmy Gebrüder Dassler Schuhfabrik, wiedział, że najlepszą promocją jego asortymentu będzie współpraca z gwiazdami sportu. Bracia konkurowali ze sobą nie tylko w kwestii produktów, ale również jeśli chodzi o pozyskiwanie sław do celów reklamowych. Dowodem tego jest na przykład postać Armina Hary, niemieckiego sprintera. Lekkoatleta biegał w obuwiu marki adidas i również w nim miał się pojawić na olimpiadzie w Rzymie w 1960 roku. Kiedy zażądał zapłaty za reklamowanie produktów Adolfa Dasslera, właściciel brandu odmówił. Inne podejście wyznawał Rudolf, który zapłacił Arminowi za promocję swoich butów, czego efektem było zdobycie przez sportowca złota na olimpiadzie, gdzie wystąpił w butach Pumy.

Pele i zwycięstwo Pumy

Choć Rudolf Dassler miał sporo wiedzy i doświadczenia, jego wyniki nie prezentowały się tak dobrze jak w przypadku działalności Adolfa. Przełomowym momentem dla Pumy stał się rok 1970 i Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, które odbywały się wtedy w Meksyku. Ogromne znaczenie miał finałowy mecz pomiędzy Brazylią a Włochami. Legenda piłkarskich boisk – Pele, poprosił sędziego o przerwę w celu zawiązania buta. Wiązanie stało się czymś więcej niż prostą czynnością, a oczy wszystkich widzów zostały skierowane na buty, które oczywiście pochodziły z oferty Pumy. Ten dzień zapewnił ogromny krok naprzód dla marki Rudolfa Dasslera.

Później z Pumą współpracowało jeszcze wielu znamienitych sportowców. Byli to między innymi piłkarze: Diego Maradona i Eusébio da Silva Ferreira czy tenisiści: Boris Becker i Serena Williams. Promocją produktów Pumy zajmował się również kierowca Formuły 1 – Michael Schumacher.

Marka Puma współcześnie

Puma do dziś jest silnym konkurentem dla marki adidas oraz dla innych gigantów odzieżowych, takich jak choćby Nike. Obecnie jest to przedsiębiorstwo zatrudniające prawie 3 tysiące pracowników i notujące zyski w wysokości 900 milionów euro na rok. Brand nadal współpracuje ze znanymi sportowcami. Klienci cenią Pumę za wysoką jakość produktów, innowacyjne rozwiązania technologiczne i przyjemne dla oka wzornictwa.
Oprócz butów, Puma ma w swoim asortymencie odzież i akcesoria. Jeśli chodzi o obuwie, marka tak jak kiedyś, skupia się przede wszystkim na modelach dedykowanych piłce nożnej, bieganiu i tenisowi. Choć w ofercie nie brakuje też butów dla osób nieuprawiających sportu, jednak lubiących na co dzień sportowy charakter stylizacji.

Źródło zdjęć: http://pl.tubgit.com/marka-puma-sport-firma-stopa/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytelnik