Ciekawostki

Historia firmy Nike

Co wspólnego ma smażenie gofrów, piwo Blue Ribbon, sen z grecką boginią z historią światowego giganta – marki Nike? Zaciekawieni? Postanowiliśmy przedstawić Wam historię marki Nike razem z ciekawostkami i skandalami, które towarzyszyły jej historii!

Narodziny

Marka Nike narodziła się w 1964 roku w Washington County. Firma została założona przez dwóch przyjaciół – trenera atletyki Billego Bowermana i studenta biznesu Phila Knighta. To właśnie ich przyjaźń dała początek marce, która dziś jest światowym gigantem w dziedzinie produkcji odzieży, butów i akcesoriów sportowych.

Założyciele firmy Nike: Phil Knight (po lewej) i Bill Bowerman (po prawej), fot. www.footballfoundation.org

Bill Bowerman był trenerem lekkoatletyki na Uniwersytecie w Oregonie (to właśnie tam poznał Phila) i przede wszystkim ogromnym miłośnikiem biegania, dla niektórych wręcz legendą. Znany był z propagowania tego sportu wśród Amerykanów. Sportu, którego zalety zdrowotne odkrył w czasie swojego pobytu w Nowej Zelandii. Spod jego skrzydeł wyrosło 31 Olimpijczyków oraz wielu wybitnych lekkoatletów i rekordzistów Stanów Zjednoczonych. Phil Knight był studentem na tej samej uczelni, pracował nad projektem, który dotyczył potencjału japońskiego rynku. Prowadził badania nad tym zagadnieniem, a tuż po studiach wyjechał w swoją pierwsza podróż do Kraju Kwitnącej Wiśni, mając nadzieję, że właśnie tam znajdzie odpowiednich parterów biznesowych. Nikt – a na pewno nie on sam – nie spodziewał się, że wróci do kraju z zapasem japońskiego obuwia…

Właśnie od 1964 roku przez prawie 10 lat dwaj przyjaciele rozpoczęli handel japońskim obuwiem, które cieszyło się coraz większą popularnością wśród zawodowych sportowców i amatorów. Tutaj warto wspomnieć o dwóch terminach: Onitsuka Tiger – bo właśnie tej marki obuwie sprowadzał duet K&B oraz Blue Ribbon Sport – pod takim szyldem działała firma prowadzona przez tych niezwykle przedsiębiorczych Amerykanów. W ramach ciekawostki – nazwa Blue Ribbon wzięła się od ulubionego piwa Knighta.

Witryna sklepu Blue Ribbon Sports, fot. businessinsider.com

Handel sprowadzanym obuwiem bardzo dobrze prosperował (początkowo biuro, magazyn i sklep mieściły się w garażu, po kilkunastu miesiącach udało im się otworzyć pierwszy z prawdziwego zdarzenia sklep firmowy), jednak dwaj przyjaciele chcieli poprowadzić własny, niezależny biznes – chcieli rozpocząć produkcję obuwia sportowego według własnego projektu.

Mimo, iż to chęć zysku motywowała dwóch przyjaciół do handlu obuwiem, nigdy nie przestali mieć na względzie dobra sportowców, chcąc dać im lekkie, idealne do uprawiania sportu obuwie.

Przełomowy rok 1971

To właśnie 1971 rok przyniósł firmie całkowitą samodzielność, zakończyli oni bowiem współpracę z Onitsuka i stworzyli swoją pierwszą autorską linię obuwia. To również ten rok przyniósł nową nazwę firmy, a także nowe logo. Nazwa została zaproponowana przez jedynego pracownika Billa i Phila – Jeffa Johnsona. Pewnej nocy przyśniła mu się Nike – grecka bogini zwycięstwa, sen ten przyniósł firmie nową nazwę, która z entuzjazmem została przyjęta przez konsumentów. Idealnie wpasowała się w charakter i usposobienie odbiorców marki. Co ciekawe nazwa Nike funkcjonowała od 1972, ale dopiero w 1978 roku firma Blue Ribbon Sport została oficjalnie przemianowana na znane każdemu cztery literki: Nike.

Grecka Bogini zwycięstwa - Nike
Grecka bogini zwycięstwa Nike – protoplastka nazwy jednego z największych producentów obuwia na świecie

Przedsiębiorcy potrzebowali jeszcze logo. Mając jedynie 17 godzin na to, by stworzyć znak firmowy, nawet nie próbowali wybrzydzać. Logo inspirowane skrzydłem bogini Nike kupili za… 35 dolarów! Bill i Phil nie byli do niego przekonani, jednak dziś popularny „Swoosh” uważany jest za jeden z najlepszych logotypów na świecie.

„Just do it”!

To hasło reklamowe rozpoznawalne dziś na całym świecie, podobnie jak wiele innych historii dotyczących marki Nike zrodziło się z przypadku. Autorem hasła jest właściciel agencji reklamowej – Dan Wieden, z której usług korzystali Bowerman i Knight. Chcąc, by pracownicy stworzyli hasło na miarę Nike, krzyknął „Just do it!”… i taki właśnie był finał burzy mózgów w 1988 roku. Trzeba tutaj koniecznie dodać, że inspiracją dla Dana i prawdziwym autorem tych słów był morderca Gary Gilmore – wypowiedział je chwilę przed wykonaną na nim egzekucją w 1977 roku. Niemniej jednak hasło już przeszło do historii, jako jedno z najpopularniejszych haseł reklamowych.

Jedno z najbardziej znanych haseł reklamowych: Just Do It!
Jedno z najbardziej znanych haseł reklamowych: Just Do It!

Siła innowacyjności

Marka Nike bez wątpienia jest jedną z najbardziej innowacyjnych marek sportowych na świcie. Działalność Billa i Phila była prawdziwym kamieniem milowym w tej branży. Jako pierwsza firma na świecie wprowadzała innowacyjne rozwiązania, takie jak chociażby buty z „waflową” podeszwą, której celem było utrzymanie lepszej przyczepności do bieżni. Wyobraźcie sobie, że idea ta zrodziła się w czasie, gdy Bowerman jadł na śniadanie gofry ze swoją żoną. Wpadł na pomysł, iż taka struktura idealnie sprawdzać się będzie, jako podeszwa buta – do gofrownicy wlał więc gumę, a następnie przeprowadził testy laboratoryjne i tak powstało innowacyjne obuwie sportowe.

Waflowa podeszwa w butach Nike
Waflowa podeszwa w butach Nike

Grzechem byłoby nie wspomnieć  także o najpopularniejszym na świecie systemie amortyzującym, czyli technologii Air (stworzonej przez Mariona Franka Rudy’ego w 1979 roku, 8 lat później powstał pierwszy model z widoczną poduszką gazową, czyli Air Max 1).

Pierwszy model butów z widoczną poduszką powietrzną - Nike Air Max 1 z 1987 roku
Pierwszy model butów z widoczną poduszką powietrzną – Nike Air Max 1 z 1987 roku

Warto też pamiętać, że to duet B&P podpisał pierwszy profesjonalny kontrakt ze znanym sportowcem (a dokładnie z tenisistą Ilie Năstase), na mocy którego miał on reklamować wyłącznie ich produkty. Jest to także pierwsza firma, która stworzyła kolekcję sygnowaną nazwiskiem znanego sportowca (chodzi oczywiście o Michaela Jordana). W 2003 roku Nike wykupił firmę Converse. W portfolio giganta z Oregonu znajdują się takie modele jak: Air Max, Air Force, Cortez, Roshe Run, Air Jordan, Dunk, Blazer, Huarache, Presto.

Najlepsze sneakersy firmy Nike na jednym obrazku. Poznajecie wszystkie? fot. fastcocreate.com
Najlepsze sneakersy firmy Nike na jednym obrazku. Poznajecie wszystkie? fot. fastcocreate.com

Nike, czyli buty, ubrania, pasja

Po zapoznaniu się z historią firmy Nike, można śmiało powiedzieć, że to nie tylko producent obuwia i odzieży sportowej, ale to coś więcej. To stan umysłu – zamiłowanie do zdrowej realizacji i aktywnego trybu życia, a przede wszystkim do pokonywania własnych słabości.

zdjęcie główne: http://aimanmd.deviantart.com/art/History-of-Nike-193817449

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytelnik