Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Biznes czterech braci, czyli historia marki Guess

Amerykańska marka odzieżowa posiada sklepy na sześciu kontynentach i cieszy się wyjątkową sympatią zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. W tworzonych z dbałością o najdrobniejsze detale kolekcjach nie brakuje godnych uwagi sneakersów, dlatego w niniejszym tekście wspólnie przyjrzymy się bliżej jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek ze świata mody.

Z Francji do Los Angeles

Markę Guess w 1981 roku założyli bracia Marciano, którzy pochodzili z południowej Francji, gdzie w latach 70. otworzyli sieć sklepów MGA. W końcu postanowili jednak przeprowadzić się do Los Angeles, by zająć się budowaniem nowego brandu. Głównym pomysłodawcą był Georges, rozwojem produkcji zajmował się Maurice, dystrybucją Armand, a sprawy związane z reklamę i marketingiem kontrolował Paul.

Spory rodzinne i sprzedaż akcji

Początkowo firma zajmowała się produkcją ubrań z przetartego dżinsu, który za sprawą charakterystycznej struktury i jasnego odcienia materiału wyróżniał się na tle propozycji konkurencji. Kolekcje spotkały się z pozytywnym odbiorem w gronie fanów mody, lecz między braćmi coraz częściej dochodziło do nieporozumień. Georges uważał, że ich produkty powinny być sprzedawane w ekskluzywnych sklepach, a pozostali braci zamierzali wprowadzić asortyment do marketów, takich jak KMart. W wyniku tego sporu Georges Marciano odszedł ze spółki i stopniowo sprzedawał swoje udziały braciom, którzy musieli się zadłużyć, a w ostateczności przekształcić firmę w spółkę akcyjną. Tylko Paulowi udało się zachować całość swoich udziałów w przedsiębiorstwie.

Rozwój i konkurencja

W latach 80. marka Guess zyskała ogromną popularność i międzynarodową rozpoznawalność, stając się jednym z najważniejszych producentów dżinsów. Modne kolekcje podbiły serca miłośniczek atrakcyjnych trendów. Pierwsze dżinsy dla mężczyzn zagościły w portfolio brandu w 1983 roku. Niedługo później portfolio zasiliła kolekcja zegarków oraz linia ubranek dla dzieci.

W latach 90. Światło dzienne ujrzała marka Guess Home, która oferowała różne akcesoria do domu, na przykład ręczniki łazienkowe czy pościel. Okres ten nie był jednak najłatwiejszy dla przedsiębiorstwa założonego przez braci Marciano. Pojawiły się kłopoty finansowe i mocna konkurencja w postaci takich marek jak Diesel, Gap, Calvin Klein czy Tommy Hilfiger. Popularność brandu słabła, a wraz z nią pozycja na nowojorskiej giełdzie.

Nowa polityka marki Guess

Na początku XXI wieku postanowiono zmienić nieco politykę firmy, wprowadzają do oferty linie dedykowane nieco młodszym odbiorcom. Postawiono też na marketing mający pozycjonować markę na ekskluzywnego producenta odzieży. Wówczas nawiązano współpracę między innymi z Paris Hilton. Dobrym ruchem było też założenie luksusowej marki Guess Marciano, które początkowo kierowana była do kobiet, a od 2006 roku oferuje też kolekcje dla mężczyzn.

Wspominaliśmy już, że sklepy Guess można znaleźć na sześciu kontynentach. Najwięcej obiektów jest w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, aczkolwiek marce stworzonej przez braci Marciano nie brakuje też popularności w Europie, Azji, Afryce czy Ameryce Południowej.

Reklamy i udział w filmie

Bracia Marciano zdawali sobie sprawę, że reklama ma kluczowe znaczenie w handlu, dlatego swoje pierwsze kampanie przygotowali jeszcze w latach 80. Były to dość niekonwencjonalne, czarno-białe spoty, które charakteryzowały się ironicznym wydźwiękiem. Reklamy okazały się na tyle dobre, że zostały docenione między innymi przez Clio Awards.

Marka Guess podpisywała kontrakty z wieloma gwiazdami ze świata mody. Reklamą brandu zajmowały się między innymi Eva Herzigova, Claudia Schiffer czy Kate Upton. Dżinsy Guess pojawiły się też w wyreżyserowanym przez Roberta Zemeckisa kultowym filmie „Powrót do przyszłości” (1985). Spodnie, w jakich na ekranie pojawiał się Marty McFly (Michael J. Fox) zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o tej produkcji. Firma Guess do tej pory dba o odpowiednią reklamą. W 2017 roku nawiązała współpracę z młodą piosenkarką – Camilą Cabello.

Ekskluzywny charakter od lat

Choć przez wiele lat marka Guess kojarzyła się przede wszystkim z dżinsowymi ubraniami, na przestrzeni lat w jej portfolio pojawiły się również inne ubrania, akcesoria i obuwia. W kolekcjach brandu stworzonego przez braci Marciano sneakerheadzi bez problemu znajdą sneakersy, które mogą sprostać nawet najbardziej wymagającym użytkownikom. W ofercie marki znajdują się zarówno klasyczne fasony dla miłośników minimalistycznego wzornictwa, jak i kreatywne warianty dla zwolenników designu pozwalającego przełamać modową rutynę i wyróżnić się z tłumu.

fot. https://pl.pinterest.com/kisakik1213/?autologin=true