Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Co znaczy Business Casual?

Ile branż, tyle sposobów ubierania się na co dzień. Dress code ustalamy w końcu stosownie do okazji czy typu wykonywanego zawodu. Najbardziej popularnym terminem dotyczącym biurowego dress code’u stał się w ostatnim czasie „business casual”. Co oznacza on w praktyce?

Casual na zmianie

Nie trudno dostrzec, że moda coraz częściej sprzyja wygodzie. W codziennych stylizacjach typu casual akceptujemy już nie tylko sneakersy i trampki, ale także sportowe bluzy czy dresy. Wydawałoby się jednak, że biurowego dress code’u to nie dotyczy. W końcu jest on jednym z najbardziej konserwatywnych stylów ubierania się na całym świecie. Nic bardziej mylnego! Niezwykle popularne w wielu branżach takich, jak IT czy reklama, szczególnie jeśli pracownik nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, staje się hasło „business casual”. I choć jego rozkodowanie wydaje się bardzo proste, w praktyce wygląda to nieco bardziej skomplikowanie.

Ile źródeł, tyle definicji

Business casual ma ogromną ilość definicji. Różne amerykańskie i kanadyjskie uniwersytety podają bardzo zróżnicowane wersje jego wyjaśnienia. Dla jednych akceptowalne są spodnie khaki, a nawet koszulki z krótkim rękawem typu polo oraz koszule w sportowym stylu. Wyklucza się natomiast buty sportowe. Dla innych business casual oznacza czyste, proste formy ubioru, w których najważniejszą rolę odgrywa kolor – koniecznie stonowane barwy, najlepiej ciemne takie, jak granat, szarość, grafit czy czerń. Poza tymi dwiema istnieje jeszcze wiele definicji biznesowej swobody. Czy można jednak znaleźć ich wspólny mianownik?

Profesjonalizm bez garnituru

Możemy przyznać, że dopuszczalne i nie akceptowalne elementy garderoby w stylu business casual wybierane są indywidualnie przez każdą firmę. To, co dopuszcza się w branży IT, niekoniecznie sprawdzi się w zawodzie PR-owca. Dlatego o wiele bardziej istotne wydaje się stworzenie ogólnych zasad tego stylu. Co łączy różne podejścia do business casualu?

  • w stylu business casual chodzi o to, by wyglądać profesjonalnie. Inaczej – stosownie do sprawowanej funkcji oraz miejsca i okoliczności.
  • konieczna w stylizacji jest schludność, a bardzo wskazany – minimalizm. Na ekstrawagancję rzadko starcza miejsca w firmach, które posiadają swój dress code.
  • do bussines casual nie zaliczamy garnituru ani krawata. Te elementy przysługują bardziej oficjalnym stylizacjom.

Dopasowanie się do zasad dress code’u może być nie lada wyzwaniem, szczególnie jeśli jesteśmy w firmie nowi. Dlatego warto upewnić się, jakimi regułami powinniśmy kierować się przy wyborze codziennych stylizacji. A jeśli mamy do czynienia z business casual, pamiętajmy o schludnym, profesjonalnym wyglądzie, który jednocześnie zapewni nam swobodę ruchów i dobre samopoczucie.