25 najbardziej wpływowych ludzi w świecie sneakersów
Każdy z nas zrobił kiedyś coś, czego zupełnie nie planował pod wpływem innych osób. Być może kupiliśmy jakąś rzecz tylko dlatego, że nosił je w reklamie lub na okładce magazynu ktoś znany i lubiany. Jakby na to nie spojrzeć przemysł odzieży sportowej również w dużej mierze opiera się na sponsoringu i wpływowych ludziach, którzy do zakupów przekonują tłumy. Ta grupa osób, która wywołuje w nas określone reakcje niekoniecznie pochodzi ze świata sportu. Często są to ludzie spoza branży, np. projektanci, celebryci czy sławy Internetu. Przed Wami lista 25 najbardziej wpływowych osób ze świata sneakersów!
James Harden
Sportowiec, którego współpraca z adidasem nie trwała nawet miesiąc, gdy już przynosiła zyski. Buty sygnowane jego nazwiskiem dopiero są w planie – nie ukażą się wcześniej niż za rok. Pozostaje nam czekać na rezultaty współpracy, ale chodzą pogłoski, że estetyka tej kolekcji będzie sportową odpowiedzią na postać Ricka Owensa w świecie mody!
Rihanna
Odkąd została mianowana dyrektor kreatywną marki Puma zrobiło się o niej jeszcze głośniej. Rozmawiano szczególnie o tym… czy poradzi sobie w tej trudnej branży. Media od razu zaczęły zadawać pytania o zaangażowanie gwiazdy w proces twórczy oraz oryginalność jej projektów. Nie można jednak zaprzeczyć faktom, że kolekcja FENTY wyprzedała się w kilka godzin od premiery!
Don C.
Czy ktoś zna managera i prawą rękę wielkiego muzyka, projektanta i celebryty Kanye Westa? Prawdopodobnie nie, a ten człowiek w 2015 roku podjął współpracę z Jordan Brand i nadał nowy wygląd słynnym Air Jordan II, inspirując się klasyczną, pikowaną teksturą Chanel. To właśnie dzięki niemu wróciła dawna sława tego zapomnianego modelu!
DJ Khaled
Znany producent muzyczny, którego nowa kariera w branży mody sportowej wzbudziła wiele wątpliwości. Prawdą jest jednak, że jest jednym z najbardziej uzdolnionych influencerów. Bawi, rozśmiesza, karykaturuje i jest antidotum na wszystko, czego ludzie w sneakersach nienawidzą. Jego osobista kolekcja? Niewyobrażalna!
Jon Buscemi
Trudno jest sprzedać trampki za 895 dolarów, jeśli Twoje nazwisko nie kończy się na Laurent, ale Buscemi udowadnia, że to możliwe. Jego marka Buscemi Footwear jest połączeniem wszystkiego, co najlepsze w sneakersach z elementami high fashion. Podobno w sieciach typu Barney’s jego obuwie sprzedaje się lepiej niż te od Prady czy Gucciego!
Gary Aspden, konsultant marki Adidas
Człowiek, który został nakierowany na pracę dla marki Adidas już jako nastolatek. Mówi się, że jak nikt rozumie jej historię i bazuje na niej, doradzając w kolejnych projektach. Jego linia to Spezial range inspirowana piłkarskim casualem z 1980 roku.
Rodzina Kardashian/Jenner
Kim, Kris, Caitlyn, Khloe, Kourtney, Kendall i Kylie, to łącznie ponad 200 milionów obserwatorów na Instagramie. Trudno nie wykorzystać takiej siły do promocji swojego produktu. A pozostają jeszcze programy telewizyjne, okładki magazynów, pierwsze rzędy największych, światowych pokazów mody… I wszystkie te okazje wykorzystuje największy z klanu – Kanye West, by pokazać swoje Yeezys.
John Geiger, projektant
Znany był niegdyś jako manager jednego z zawodników futbolu amerykańskiego, jednak dziś to projektant marki The Shoe Surgeon. Na podstawie Air Force 1 tworzy prawdziwe cuda, dodając wstawki z ekskluzywnych materiałów i zamki przy cholewce. To bardzo specyficzny sposób przyciągania klienta, ale działa!
Deon Point
Marka Concept rozwija się w błyskawicznym tempie. Niedawno powstała nowa siedziba w Nowym Jorku. A Deon Point jest twarzą brandu. Jego głównym zadaniem jest… bycie sobą. Znany jest ze swojego imprezowego trybu życia, co dobrze wpływa na wizerunek marki, który poza idealnym wykonaniem i idealną historią butów zyskuje trochę miejsko-łobuzerskiego sznytu.
Yu Ming Wu, redaktor naczelny Sneaker News
Lider Sneaker News i Jordansdaily to czarny koń sportowo-odzieżowej części Internetu. Jednak swoją działalność przeniósł też do realu, zapełniając halę po hali nastolatkami, którzy rzucają do siebie sneakersami. Jest też odpowiedzialny za nowy sklep internetowy Stadium Goods i z pewnością jeszcze wiele namiesza w branży sprzedażowej.
Jon Wexler
Nazwa jego oficjalnego stanowiska w marce adidas to dyrektor ds. rozrywki i marketingu, jednak mówi się o nim, że to zaklinacz celebrytów. Żeby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na współprace marki z gwiazdami od 2008 roku. Katy Perry, Missy Elliott, Run-DMC, David Beckham czy Kanye West. Robi wrażenie!
Raf Simons
Tego nazwiska nie trzeba przedstawiać nikomu, kto choć trochę zna się na modzie. Okazuje się, że z branżą odzieży sportowej ma znacznie więcej wspólnego. Jeszcze przed reinterpretacją butów Stan Smith, Simons bawił się w podobne rzeczy w Nike. Poza obuwiem z dziurkowanym „R” tworzy całą masę dziwacznych, modnych sneakersów. Największą zabawą jest zgadywanie, z czym je nosić.
Hiroshi Fujiwara
Znaczy wiele w marce Nike. Jego współpraca z brandem rozszerza się na kolejne obszary. Działał przy takich projektach, jak Air Jordan 1 czy Sock Dart retro, a ostatnio wprowadzał swoje ulepszenia w modelach Kobe IX i X oraz w Cristiano Ronaldo Free Mercurial Superfly.
Peter Poopat i Flavio Girolami, założyciele Common Projects
Ich marka, którą założyli 10 lat temu, miała być… sposobem na zagospodarowanie wolnego czasu właścicieli. Szybko okazało się, że ich pierwsze trampki Achilles stały się hitem. Powstały z miłości do białych butów sportowych. Miały być złotym środkiem pomiędzy Stan Smithami a butami Prady, które były według nich „przeprojektowane”. Sukces tego modelu sprawił, że powstały kolejne, a sam brand ustanowił nową jakość projektowania obuwia!
Ronnie Fieg, właściciel Kith
Przyciągająca osobowość, której nikt nie jest w stanie powstrzymać. Ostatnio wydał 2 miliony dolarów na odnowę swojego sklepu na Brooklynie. Do repertuaru sprzedażowego dołączył batoniki ziarniste, które pojawiły się obok Jordanów 2. Potem nastąpiła fala kolaboracji z marką Puma I Highsnobiety, która obchodziła swoje dziesięciolecie. A w planie jest otwarcie kolejnego sklepu w Nowym Jorku. Tym razem celem Ronniego są kobiety.
Kobe Bryant
Czołowy zawodnik LA Lakers, który nie mniej wspólnego ma z produkcją obuwia sportowego. Z powodu kontuzji opuścił w poprzednim sezonie 123 mecze, jednak jego forma we współpracy z Nike zdecydowanie ma się dobrze. Kolejne modele firmowane jego nazwiskiem to nowy standard obuwia do gry w koszykówkę. Największy sukces? Model Kobe X HTM, który zebrał po 2000 dolarów za parę.
Pharrell Williams
Muzyk rysuje na Stan Smithach, zakłada wysadzane kryształkami Superstary i używa swoich wpływów, by mówić o takich wartościach, jak równość – w najnowszej kampanii Human race dla adidasa. Jest jednym z niewielu celebrytów, którzy używają swojego nazwiska do tak dobrych celów!
Kevin Durant
Jego nieskazitelnie czysty wizerunek, gra dla elity koszykarskiej i stabilność Oklahoma City Thunders w lidze NBA sprawiają, że jest najprostszym wyborem wśród rodziców, dzieci i fanów sportu. To dlatego ma szansę zastąpić LeBrona jako twarz Nike. W 2014 roku zyski z jego flagowej linii wyprzedziły tą LeBrona o 195 milionów dolarów.
Tinker Hatfield
Wydawałoby się, że temu projektantowi nie pozostało już nic do udowodnienia. Zaprojektował wszystkie Air Jordany, umocnił kategorię cross-treningu i był pomysłodawcą Air Max’ów. Nieźle jak na faceta, który rozpoczął pracę dla Nike jako korporacyjny architekt. Wraz z każdym projektem robił jednak o wiele więcej, tworząc wokół modeli wyjątkowe historie, które dodają butom uroku. Dlatego na każde kolejne czekamy z niecierpliwością!
Steph Curry
Zaprowadził drużynę Golden State Warriors do zwycięstwa w lidze NBA. A poza tym wyniósł markę Under Armour na nieznane wody bezpośredniej konkurencji dla Nike i adidasa. Według raportów sprzedaż butów koszykarskich tej marki wzrosła niebotycznie. To wszystko za sprawą Curry’ego i jego statuetki dla najbardziej wyjątkowego gracza. Jego wizerunek musi wspaniale działać na wizerunek firmy, skoro kontrakt przedłużono aż do 2024 roku.
Drake, raper
Zdjęcia Drake’a ćwiczącego w Air Jordan III pojawiają się w Internecie nieustannie. Jest stylowy, ale nie tak przesadnie jak niektórzy z jego branży. Do tego jest jednym z najlepszych raperów na świecie. Nawet jeśli nie czuje się więzi z jego muzyką, wszystko, co robi jest po prostu chwytliwe!
LeBron James
Żaden atleta nie przeskoczy dziedzictwa zbudowanego przez Michaela Jordana w Nike, ale LeBron jest tuż za nim. Trzydziestolatek stworzył już 13 modeli obuwia i dostał propozycje firmowania kolejnych – w stylu retro. Jak donosi Forbes, LeBron był jednym z najlepiej sprzedających się koszykarzy ostatniego roku. Zebrał dla marki 340 milionów dolarów za samą linię obuwniczą!
Mark Parker
Niektórzy myśleli, że jego konflikt z Kanye Westem zbije go z torów, jednak Parker udowodnił, że na dłuższą metę to on ma rację. Jest właściwą osobą na swoim stanowisku. Udało mu się zrobić wiele m.in. wybierając odpowiednie osoby do współpracy oraz tworząc technologię Flyknit.
Kanye West
Wpływowy człowiek w wielu dziedzinach. Jego potęga w branży obuwniczej jest niepodważalna. Za modelami tych butów zawsze idą wysokie ceny, szczególnie na rynku wtórnym. Yeezys Season 1 mogą cię teraz kosztować tyle co mieszkanie, a nawet więcej. Ten człowiek może nawet przekonać wszystkich, że kalosze są najbardziej pożądaną rzeczą tej zimy, gdy wypuści swoje Yeezy 950.
Micheal Jordan
Sorry, Kanye, ale jest tylko jeden Michael Jordan i to on jest królem jeśli chodzi o obuwie sportowe! Wieczność możemy spędzić, mówiąc o premierach butów, które wyprzedają się w kilka sekund. Liczby nie kłamią, a Forbes obliczył, że sprzedaż butów Jordan Brand poszła o 17% w górę w latach 2014-2015, zbierając (bagatela) 2,6 biliona dolarów!
Jak dowodzą przykłady, aby być wpływowym człowiekiem w branży sneakersów nie trzeba mieć nic wspólnego ze sportem. Klucz do sukcesu? Talent lub wyrazista, dominująca osobowość!
fot. http://www.complex.com/sneakers/2015/10/most-influential-people-in-sneakers
zdjęcie główne: http://news.nike.com/news/jordan-30