25 faktów o sneakerach, o których nie miałeś pojęcia
Kochamy je za wygodę i możliwość utrzymywania aktywnego stylu życia. Są kolorowe, modne i świetnie podkręcają nasze codzienne stylizacje. A czego jeszcze o nich nie wiemy? Przed Wami aż dwadzieścia pięć zaskakujących ciekawostek na temat największych marek sportowych, najgorętszych kolaboracji i najpopularniejszych modeli!
1. Nike prawie nie zostało Nike
Phil Knight założyciel marki znanej dziś między innymi z systemu Air Max i współpracy z Michaelem Jordanem zaproponował dla swojej firmy nazwę Dimension 6. Chwytliwe odniesienie do greckiej bogini zwycięstwa nie wyszło od szefa, jednak z pewnością przyczyniło się do sukcesu brandu.
2. Jordany tylko w soboty
Nowe modele sygnowane nazwiskiem Michaela Jordana wypuszczane są na rynek tylko w soboty, tak by dzieci ustawiające się po nie w kolejkach, nie opuszczały szkoły.
3. Adidas kocha dzieci
Nie ma osoby, która nie skojarzyłaby marki adidas z charakterystycznymi trzema paskami. Niewielu jednak wie, jaka jest symbolika tego logo. Trzy paski oznaczają trzech synów założyciela marki Adolfa Dasslera.
4. Najlepsze wyniki sprzedaży…
Osiągają nieustannie klasyczne trampki Converse Chuck Taylor All Stars. Buty powstałe w 1917 roku są wciąż najlepiej sprzedającymi się sneakerami w historii obuwia sportowego – łącznie prawie 600 milionów par.
5. Jordan Adidas
Coś nie gra w tym śródtytule? Owszem, jednak ta nazwa miała szansę zostać tak znaną jak Nike Jordan… Zanim słynny koszykarz podpisał kontrakt z marką Nike, rozważał podjęcie współpracy z adidasem.
6. Do trzech razy sztuka
Przekonała się o tym marka Nike, która aż trzykrotnie wypuszczała swoją linię dla deskorolkarzy, zanim stała się ona hitem. Jak widać na sukces trzeba naprawdę wytrwale pracować!
7. 1000 dolarów absolutnie wystarczy
Aby założyć przynoszący zyski biznes wcale nie potrzeba ogromnego wkładu własnego. Phil Knight i Bill Bowerman założyli swoją markę Blue Ribbon Sports, mając na koncie 1000 dolarów. Nie mamy wątpliwości, że inwestycja się zwróciła!
8. Bez mieszania marek w ekskluzywnych Skyboxach
Znane marki sportowe, takie jak Nike czy Adidas posiadają swoje loże biznesowe na wydarzeniach sportowych pokroju U.S. Open czy finały NBA. Jeśli jednak wejdzie się do takiego skyboxa w butach konkurencji, można zostać poproszonym o przejście na boso lub wymienienie obuwia!
9. Gofry czy sutki?
Gofrowana podeszwa butów Nike, na której pomysł swoją drogą Bill Bowerman wpadł podczas przyrządzania gofrów na śniadanie, była przez niego porównywana do… sutków. A Wam z czym bardziej się kojarzy?
10. Więźniowie nie mogą nosić modnych butów
W zakładach karnych w Nowym Jorku zabrania się nosić przebywającym tam przestępcom Nike Air Max z obawy przed tym, że brzytwy czy narkotyki można przemycić w zewnętrznej poduszce powietrznej, znajdującej się w podeszwie.
11. Co wspólnego mają Kurt Cobain i Converse?
Słynny muzyk zmarł, mając na stopach parę czarnych, zamszowych Converse One Star. Marka wykorzystała ten fakt, tworząc później linię inspirowaną jego nazwiskiem.
12. Pierwsze użycie systemu Air w butach do kosza
Pierwsze buty do koszykówki z wykorzystaniem systemu Air, zadebiutowały już w 1982 roku i było to Nike Air Force 1.
13. Nike pomógł wskrzesić adidasa
Choć te marki na co dzień toczą bój o klienta, to faktem jest, że zespół, który pomógł podnieść adidasa z kryzysu składał się w 90% z byłego kierownictwa Nike.
14. Just do it!
Slogan, który nie jednego lenia zmobilizował do treningów jest domeną marki Nike. Nie był to jednak wymysł żadnego zdolnego marketingowca, lecz ostatnie słowa seryjnego mordercy Gary’ego Gillmore’a, który wypowiedział je tuż przed egzekucją. Bill Bowerman przeczytał o tym w gazecie i postanowił wykorzystać do stworzenia reklamy swoich butów. Trzeba przyznać, że skutecznie!
15. Naprawdę dochodowy model
Kto by się spodziewał, że to właśnie Air Force 1 stanie się przynoszącym największe zyski ze sprzedaży modelem marki Nike. W 2005 roku zyski ze sprzedaży wynosiły 1 bilion dolarów i stanowiły 70% dochodów marki.
16. Reebok – Rhebok
Nazwa jednego z największych gigantów w branży obuwniczej pochodzi od afrykańskiej gazeli o słodkim spojrzeniu, która zwie się rhebok.
17. W zdrowym ciele zdrowy duch
Mało kto wie, że nazwa Asics jest skrótem od łacińskiego stwierdzenia „Anima Sana in corpore Sano”, co można przetłumaczyć na znane na całym świecie powiedzenie „W zdrowym ciele zdrowy duch!”.
18. Wzór na cenę New Balance
Aby oszacować cenę nowych modeli New Balance, wystarczy podzielić nazwę buta przez 10, np. 574 kosztowały 57,40 $. Jedynym wyjątkiem jest model 320.
19. Walka o Lebrona
W świecie butów sportowych nieustannie toczą się walki o reklamy z wykorzystaniem znanych sportowców. Łakomym kąskiem był koszykarz James Lebron, o którego rywalizowały Reebok i Nike. Jak wiemy marka Nike zwyciężyła, oferując gwieździe jedyne 15 milionów dolarów więcej od Reeboka.
20. Lekcja anatomii Sergio Lozano
Z pewnością każdy kojarzy buty Air Max 95. Ale czy każdy wie, że inspiracją do ich powstania było… ludzkie ciało? Podeszwa symbolizuje kręgosłup, boczne panele to mięśnie, paski przy sznurówkach to żebra, a siateczka ma być obrazem ludzkiej skóry.
21. Logo warte 35 dolarów?
Projektantka charakterystycznej łyżwy Nike – Carolyn Davidson (studentka uniwersytetu w Portland) otrzymała od marki w 1971 roku wynagrodzenie w wysokości… 35 dolarów. Lata później założyciele zrekompensowali jej ten fakt, przekazując sporo warte akcje firmy.
22. Więcej znaczy mniej
Według badań rynkowych NPD Group, buty sportowe za 100 dolarów zostały w 2005 roku sprzedane tylko za 611 milionów dolarów na 8 bilionów dolarów wydanych na sneakery w tamtym roku w ogóle.
23. Olimpijska strata
Marka Reebok wydała w 1992 roku 25 milionów dolarów na rozreklamowanie kampanii z wykorzystaniem dwóch sportowców przed Olimpiadą – Dan vs. Dave. Okazało się jednak, że kampania z hitu stała się kitem, gdy Dan O’brien nie zakwalifikował się do wzięcia udziału w Igrzyskach Olimpijskich.
24. Fresh to death
Członkowie sekty Bramy Niebios masowe samobójstwo przeprowadzili, mając na nogach czarne trampki Nike z białą łyżwą. Nadali tym samym nowe znaczenie hasłu „Fresh to death”.
25. Kto pierwszy spersonalizował sneakery?
NikeID jest dziś najsłynniejszym narzędziem umożliwiającym spersonalizowanie swoich butów sportowych. Okazuje się jednak, że taką możliwość jako pierwsza zaoferowała klientom marka Vans i to już w 1966 roku!
fot. http://www.complex.com/sneakers/2011/07/50-sneaker-facts-you-didnt-know/