Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Nike Air Force 1 to jedne z najważniejszych sneakersów w portfolio oregońskiego koncernu. Stworzony w 1982 roku prze Bruce’a Kilgore’a model początkowo dedykowany był koszykarzom i stanowił zaawansowaną technologicznie konkurencję dla propozycji innych znanych marek. Z czasem słynne „jedynki” stały się ważnym elementem mody streetwearowej. Poznaj 10 ciekawostek o kultowych sneakersach sygnowanych Swooshem.
Wszystko wskazuje na to, że AF1 są najlepiej sprzedającymi się butami sportowymi w historii. Choć firma nie chce ujawnić oficjalnych wyników sprzedażowych, według profesjonalnych analiz to właśnie po Nike Air Force 1 najczęściej sięgają miłośnicy sportowych trendów. Według Matta Powella z przedsiębiorstwa SportsOneSource legendarny model każdego roku sprzedaje się w liczbie przekraczającej 10 milionów par.
Nike musiał opracować sposób na odpowiednie wypozycjonowanie AF1 w świecie sportowego obuwia. Z racji, że był to model do koszykówki, ekipa z Beaverton postanowiła nawiązać współpracę z sześcioma koszykarzami. Byli to: Boby Jones, Moses Malone, Calvin Natt, Mychal Thompson, Michael Cooper oraz Jamal Wilkes. Aktualnie grupę tę określa się mianem „Oryginalnej Szóstki”
Model Nike Air Force 1 zadebiutował w 1982 roku w wersji high – podwyższona cholewka miała stabilizować staw skokowy, chroniąc go przed urazami i kontuzjami. W 1983 roku na rynku zagościł wariant low, a w 1994 roku postanowiono wypuścić też wersję pośrednią, czyli mid.
AF1 dostępne są na rynku od 1982 roku. Szacuje się, że na przestrzeni lat oregońskim designerom udało się stworzyć około dwóch tysięcy różnych wariantów kolorystycznych dla tych sneakersów.
Każdy fan modelu Nike Air Force 1 z pewnością kojarzy charakterystyczną blaszkę zlokalizowaną przy systemie sznurowania. Ten subtelny dodatek z napisem „AF-1” pojawił się dopiero w 1994 roku. Blaszkę określaną mianem deubré zaprojektował Damon Clegg.
Raperzy w swoich utworach często poruszają tematykę sneakersów – dzieje się tak zarówno w przypadku amerykańskich, jak polskich artystów. W 2002 roku Nelly stworzył utwór zatytułowany „Air Force One’s. W klipie do tego teledysku raper wraz ze swoimi kolegami z grupy „The Lunatics” kupują słynne kicksy sygnowane Swooshem. W 2003 roku czołowe amerykańskie stacje muzyczne wstrzymały emisję teledysku, ponieważ uznały, że zbyt mocno przypomina on reklamę sneakersów od znanej marki.
Przez wiele lat buty sportowe Nike Air Force 1 dostępny były wyłącznie w rozmiarówce dla mężczyzn. Pierwsze damskie warianty ujrzały światło dzienne dopiero w 2001 roku i od tamtej pory zyskują coraz większą popularność wśród przedstawicielek płci pięknej interesujących się miejskimi trendami.
AF1 pojawiają się nie tylko w utworze i klipie Nelly’ego. W 2007 roku Kanye West, Nas, Rakim i KRS-One nagrali utwór „Classic (Better Than I’ve Ever Been”, w którym poruszają temat najsłynniejszych sneakersów w historii. Kawałek został wydany przez Nike Records, a raperzy zagrali go na żywo w trakcie obchodów 25. rocznicy powstania Nike Air Force 1.
Nike Air Force 1 zaznaczyły na tyle trwały ślad w światowej popkulturze, że doczekały się nawet własnego filmu dokumentalnego, zrealizowanego oczywiście na zlecenie Nike. W 2010 roku oregoński koncern nawiązał współpracę z agencją 360Creative, co zaowocowało powstaniem filmu zatytułowanego „Air Force 1: Anatomy of an Urban Legend”, którego reżyserem był Thibaut de Longeville mający na swoim koncie inne sneakersowe dzieło – „Just for Kicks” (2005).
Nike Air Force 1 od lat wzbudzają zainteresowanie przedstawicieli show-biznesu. Bardzo chętnie sięgają po nie muzycy. Z AF1 często korzystali między innymi tacy artyści jak Jay-Z czy Dr. Dre. Jednak za największego fana Air Force 1 wśród muzyków należy bezsprzecznie uznać DJ-a Clarka Kenta, który w swojej kolekcji ma ponad sześć tysięcy par słynnego modelu.