Technologie

Technologia Asics Gel

Marki Asics chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, jej produkty to bowiem absolutny numer jeden na rynku obuwia biegowego. Okrzyknięcie marki mianem lidera technologicznego nie jest bezpodstawne, bowiem na tytuł ten składa się pięćdziesiąt lat doświadczenia, liczne nagrody i wyróżnienia w najbardziej prestiżowych konkursów oraz ciągle udoskonalanie produktów. Mówi się, że firma w latach osiemdziesiątych zrewolucjonizowała rynek obuwia dla biegaczy. Wtedy to, dokładnie w 1986 roku buty biegowe zostały wyposażone w system amortyzacji Asics Gel Cushioning, którego zadaniem było pochłanianie wstrząsów powstających podczas biegu.

Ulotka z 1989 roku reklamująca system Asics gel, fot. urbanindustry.co.uk

Zadania systemu amortyzującego

Ilustracja dokładnie pokazuje warstwy podeszwy środkowej w butach do biegania Asics z najważniejszym jej elementem, czyli kapsułkami Gel, fot. pila.halfmarathon.pl

Technologia Asics Gel powstała z myślą o fazie amortyzacji, czyli momencie w którym stopa uderza o podłoże. Jej zadaniem było złagodzenie wstrząsu podczas lądowania i wybicia. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu poliuretanowych kapsułek wypełnionych silikonem.

Trzeba nadmienić, że kształt kapsułek Gel różni się w zależności od typu obuwia. Inaczej jest rozmieszczony w butach lifestylowych, a inaczej jest rozmieszczony w butach do biegania.

W systemie amortyzującym Rearfoot Gel zostały one umieszczone w tylnej części podeszwy, natomiast w systemie Forefoot Gel w przedniej. Zadaniem pierwszego z wymienionych była amortyzacja większej części wstrząsów, które powstają na pięcie, natomiast drugiego – tych powstających z przodu stopu.

W wyniku kombinacji obydwu powstał  Rearfoot and Forefoot GEL Cushioning Systems, który jest odpowiedzialny za jednoczesne za pochłanianie wstrząsów w obydwu fazach – zarówno odbicia, jak i uderzenia. Ma on wspierać stopę, niezależnie czy znajduje się ona na etapie chodu czy też biegu.

Rozmieszczenie systemów Rearfoot Gel oraz Forefoot Gel, fot. fleetfeetknoxville.com

Widzieliście już reklamę technologii Asics Gel? Jeśli nie, to koniecznie obejrzyjcie. Główną rolę odgrywa w niej… surowe jajko, które zostaje zrzucone z wysokości 22 metrów na matę wykonaną z żelu. Jaki jest efekt eksperymentu? Przekonajcie się sami!

zdjęcie główne: foroatletismo.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytelnik