Historia firmy adidas
Nie bez powodu w Polsce na wszystkie sportowe buty potocznie mówimy „adidasy”. Niewątpliwie jednym z najpopularniejszych producentów obuwia sportowego jest adidas. Dowiedz się, jak z maleńkiej, bawarskiej manufaktury obuwia powstał międzynarodowy gigant.
Adidas, czyli rodzinny biznes
Tuż po pierwszej wojnie światowej w bawarskim miasteczku młody żołnierz postanowił rozkręcić własny biznes, który niebawem odmienił na zawsze historię mody i sportu. Jego pomysł był prosty – tworzyć wygodne, sportowe obuwie. Adolf Dassler, bo tak nazywał się ten przedsiębiorca, początkowo szył buty ręcznie. Podobno wierzch pierwszego modelu był wykonany z płótna wojskowego namiotu, a do wykonania podeszwy wykorzystano gumową uszczelkę. W 1924 roku Adolf wkręcił w obuwniczy biznes brata Rudolfa, który wkrótce stał się jego głównym rywalem.
Pierwsze sukcesy braci Dassler
Na początku lat 30. Dasslerowie zatrudniali już ponad siedemdziesięciu pracowników, a firma rozwijała się niezwykle dynamicznie. W 1928 roku na igrzyskach olimpijskich w Amsterdamie w butach od Dasslerów wystąpili po raz pierwszy profesjonalni sportowcy. W 1936 roku odbyła się słynna olimpiada w Berlinie, w trakcie której czarnoskóry biegacz Jessie Owens zdobył złoto właśnie w butach od Adiego Dasslera, co nie ucieszyło Hitlera, ale przyniosło marce pożądany rozgłos.
Braterskie utarczki
Wojna zawsze jest szansą rozwoju i zarobku dla wielu gałęzi gospodarki. Zaraz po rozpoczęciu działań militarnych przez wojska III Rzeszy, Dassler postanowił produkować obuwie dla armii. Coraz większe obroty firmy nie wpływały jednak pozytywnie na relacje między braćmi. W 1948 roku Rudolf postanowił rozstać się z bratem. Założył własną firmę, którą początkowo nazwał Ruda, a potem Puma. W tym samym czasie Adolf wymyślił nową nazwę dla swojego biznesu, czyli adidas – i tak narodziła się kultowa marka, która podbiła cały świat.
Nowa era
Do interesu Adolfa dołączył jego syn – Horst. Dzięki ich zaradności zaczęły powstawać nowe fabryki, a w 1949 roku wyprodukowano pierwsze buty z gumowymi ćwiekami, w których kilka lat później reprezentacja RFN pokonała Węgrów na mistrzostwach świata w piłce nożnej. Falę sukcesów przerwała śmierć Adolfa, a adidas przestał być rodzinną firmą, gdy także przedwcześnie zmarł syn Dasslera.
Potęga marketingu
Zmiana właściciela okazała się powiewem świeżości dla marki. Współpraca ze znanymi gwiazdami sportu, wieloletni kontrakt z Manchesterem United, dostarczanie sprzętu i ubrań na mistrzostwa w RPA w 2010 roku oraz zastosowanie nowoczesnych technologii sprawiają, że produkty adidasa cieszą się niesłabnącą popularnością.
Kultowe już kolekcje adidas Superstar Supercolor, adidas by Rita Ora oraz seria ultralekkich sneakerów ZX Flux są streetwearowym hitem, a coraz doskonalsze obuwie i odzież sportowa cieszą się uznaniem także profesjonalnych zawodników.
W niecałe 100 lat z maleńkiej, rodzinnej firmy adidas stał się międzynarodową potęgą, która zdominowała sportowy rynek. Kolekcje tej marki niemal zawsze okazują się sprzedażowym hitem, jednak konkurencja nie śpi. Adidas nie raz udowodnił, że ma jeszcze czym zaskakiwać i zachwycać. Czekamy zatem z niecierpliwością na nowe kolekcje.
Znalazłam ciekawy wpis o Adidas Sttan Smith: http://morethanblog.pl/moda/adidas-stan-smith/ Też polecam.