Ciekawostki

Czy wiesz, że…, czyli ciekawostki na temat butów

Branża obuwnicza skrywa ogrom niezwykle interesujących ciekawostek, które są nie lada gratką dla miłośników tematu. Dla wszystkich tych, którzy lubią kicksy nie tylko nosić, ale również o nich czytać, przygotowaliśmy garść ciekawostek odnośnie najsłynniejszych producentów. Pod lupę wzięliśmy takie marki jak New Balance, Nike, Reebok, adidas i Puma.

  • Pierwsze buty marki New Balance, jakie pojawiły się w naszym kraju, przez wielu ludzi były mylone z produktami Nike z powodu logo przedstawiającego literę „N”, określanego często jako „eNka” i stanowiącego znak rozpoznawczy bostońskiej firmy. Podobne obawy mieli pracownicy przedsiębiorstwa, kiedy zaprojektowano ten symbol. Już wtedy uważano, że spore grono klientów może być przekonane, że buty New Balance to dzieło oregońskiego koncernu.
  • W 2006 roku doszło o przejęcia marki Reebok przez koncern Adidas AG. Buty nadal sprzedawane są w ramach dawnego brandu, jednak współczesne modele wyposażane są w wiele technologii znanych z obuwia marki adidas.
  • New Balance swoje pierwsze buty sprzedawał w cenie 7 dolarów za parę, co stanowi jedną z najniższych kwot, jaką kiedykolwiek płacono w sklepie za buty sportowe.
  • Międzynarodowa organizacja Greenpeace chciała zmusić wielkie korporacje do zmienienia polityki odnośnie produkcji obuwia. Wyzwane „Detox Challenge”, rzucone takim firmom jak Nike czy adidas, miało wpłynąć na procesy produkcyjne, by na żadnym etapie nie zagrażały one środowisku naturalnemu. Co najważniejsze, firmy wyraziły aprobatę na ten projekt i pokazały, że produkcja sportowego obuwia może odbywać się w zgodzie z przyrodą i ekologią.
  • Firma adidas dostarczała obuwie żołnierzom Wermahtu podczas II wojny światowej.
  • Firma Puma, od lat konkurująca z adidasem, została założona przez Rudolfa Dasslera, czyli brata Adolfa Dasslera, założyciela… marki adidas.
  • Jednymi z pierwszych sportowych butów, jakie dotarły do Polski, były produkty marki adidas. Było to powodem, że większość sportowego obuwia zaczęto w naszym kraju określać mianem „adidasów”. Dziś już coraz rzadziej słyszy się to określenie. Znacznie częściej słyszy się o kicksach i sneakerach, głównie za sprawą młodych ludzi.
  • W 1996 roku na olimpiadzie w Atlancie Nike ogłosiło swoje nowe hasło reklamowe – „You Don’t Win Silver, You Lose Gold” („Nie wygrywasz srebra, lecz przegrywasz złoto”). Wywołało ono sporo kontrowersji i było powodem fali krytyki pod adresem oregońskiego koncernu. Firmie zarzucano, ze slogan ten zaprzecza regułom uczciwej rywalizacji i nie jest zgodne ze sportowym duchem.
  • Jednym z elementów systemu identyfikacji wizualnej marki adidas jest logo w postaci trzech pasków. Stało się ono popularne dlatego, że projektanci wykorzystywali specjalny panel z trzema paskami na boku buta, by wzmocnić konstrukcję obuwia. Może nie każdy o tym wie, ale niemiecki brand w swojej historii posługiwał się głównie dwoma logo: jedno to wspomniane trzy paski, a drugie to tak zwana koniczyna, pod którą umiejscawiano typografię z nazwą firmy. Koniczynka przez długi czas nie była obecna na produktach adidasa, do momentu pojawienia się na rynku linii adidas Originals, która nawiązuje do sportowej klasyki.
  • Z powstaniem firmy Crocs związana jest ciekawa historia, bowiem jej założyciele wpadli na pomysł otworzenia działalności po tym, jak na wakacjach spędzanych na Karaibach zostali zmuszeni do kupna pianki, którą wykorzystali jako buty do nart wodnych. Przekonali się wtedy, że lekkie obuwie z pianki to gwarancja wygody i znakomity pomysł na biznes.
  • Jedną z zagorzałych fanek sportowego obuwia jest Rihanna, popularna amerykańska wokalistka, która posiada imponującą kolekcję kicksów. W jej garderobie znajdują się produkty wielu popularnych marek, takich jak adidas, Nike czy New Balance.
  • W Japonii bardzo często pojawiają się limitowane edycje butów wielu znanych marek. Ciekawostką jest fakt, że bardzo rzadko modele te trafią do Europy czy Stanów Zjednoczonych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytelnik